کتاب خاندان باخ نوشته پری صفا
زندگي و آثار خاندان باخ یوهان سباستیان باخ متعلق به خاندان شگفتآوری است كه تراكم و تعداد موسیقیدانهای بزرگ در آن، در هیچ خاندان دیگری دیده نشده است. خاندان باخ در فاصله هشت نسل و در فاصله قرنهای ۱۶ و ۱۹، بیش از هشتاد موسیقیدان را به دنیا عرضه كرد. آنها عمدتاً در ناحیه مركزی آلمان زندگی میكردند و خود او در منطقهای كوهستانی كه امروزه باواریا نامیده میشود، به دنیا آمد. افراد این خاندان یا در دربار و یا در كلیسا خدمت میكردند و ازدواج آنها هم با خانوادههایی صورت میگرفت كه اهل موسیقی بودند و یوهان سباستیان باخ هم در ازدواج دوّمش به سراغ دختر یك نوازنده كلیسا رفت. در دوره باخ، از طریق نوازندگان و موسیقیدانهای درباری و توسط افرادی كه قصد داشتند از طریق موسیقی به پرستش اجتماعی دست پیدا كنند، نوعی موسیقی زنده و سرشار از مضامین دلپذیر، پدید آمد. افراد خاندان باخ، با توانایی و درك بالای موسیقایی، سنتی را پایهریزی كردند كه از سویی ریشه در موسیقی باشكوه و ریشهدار درباری داشت و از سوی دیگر منادی جنبش اصلاحطلبانه دینی و مبتنی بر اندیشههای «لوتر» بود. موفقیت و شكست افراد خاندان باخ دقیقاً با شرایط اجتماعی ارتباط پیدا میكرد. با گسترش سریع و فوقالعاده اجرای موسیقی در دربارها، شهرها و كلیساها در اواخر قرن شانزدهم، فعالیت آنها هم به اوج خود رسید و با كاهش اهمیت نهادهای موسیقایی هدایتكنندهای چون اركستر دربار، فعالیت آنها هم محدود میشد. اعضای خاندان باخ، پیوسته یكدیگر را آموزش میدادند و استعدادهای جدید را در میان خود كشف میكردند. از جمله خود یوهان سباستیان به افرادی چون لورنز باخ، یوهان برنارد باخ، یوهان الیاس باخ، یوهان هاینریش باخ، ساموئل آنتون و یوهان ارنست باخ درس میداد، اما اوج شكوفایی موسیقایی این خاندان در او جلوه كرد و دیگر اعضای خاندان، هرگز به پای او نرسیدند. اعضای خاندان باخ، از تاریخچه زندگی خود به عنوان ناقلان سنّت موسیقایی به نسل بعد، به خوبی آگاه بودند و یوهان سباستیان باخ هم به صورتی سیستماتیك تاریخچه خانوادگی، تولدها، ازدواجها و میراث موسیقایی خاندان خود را بررسی میكرد. تقریباً همه اعضای این خاندان، نوازندگی را میدانستند (مخصوصاً نواختن كیبورد) و سایر سازها را هم خوب مینواختند. قبل از یوهانها، اعضای برجسته خاندان باخ، اثری را خلق نكردند چون در دوره آنها، آهنگسازی توسط كسانی انجام میشد كه آموزشهای خاصی دیده و عمدتاً نوازنده ارگ بودند. مسئولیت موسیقی كلیسا كه در خدمت اهداف دینی بود، عموماً به عهده یك استاد موسیقی قرار داشت. اعضای خاندان باخ، با نوشتن موسیقی برای مراسم عروسی و عزاداری كه بابت آنها پول خوبی پرداخت میشد، به درآمد اندك خود از كلیسا میافزودند...